A hangszeres játék pszichológiája 5. rész
3. fejezet
Technikák, hogy közelebb
kerülhessünk céljainkhoz
Lássuk álmaink megvalósulását az „elme tükrében”!
„Íme egy egyszerű recept
képességeid fejlesztéséhez: először tanuld meg megtalálni az alfa dimenziót, s
tanulj meg ott tudatosan működni! Másodszor használd képességeidet, hogy
közreműködhess a bolygónkon lévő problémák megoldásában, hogy segíts bolygónkat
az élet jobb helyévé tenni! Ha ezt a két dolgot megteszed, életed minden
területén boldogulni fogsz.” - José Silva
A következőkben röviden szó lesz néhány agykontroll-módszerről.
Leginkább azonban mindenkinek azt ajánlom, hogy végezzen el egy agykontroll
tanfolyamot, amely amellett hogy hasznos, rendkívül érdekes is! Mindössze 4 nap
(2 hétvége) alatt elsajátíthatjuk a fontosabb technikákat.
José Silva (1914 – 1999) |
Röviden a meditációról
José Silva, az agykontroll „szülőatyja” -
hivatását tekintve elektroműszerész - 1944-ben kezdte kutatni az elme
kihasználatlan lehetőségeit. Tíz gyermeke van, s csupán azért izgatta a téma,
mert segíteni akart nekik, hogy jobban menjen a tanulás. Az emberi agyat elektromos szempontból vizsgálta. Felfedezte, hogy agyunk elektromos
intenzitása ébrenlét és alvás határán, az úgynevezett alfa állapotban a
legerőteljesebb. Ebből azt a következtetést vonta le, hogy ebben az
állapotunkban a leghatékonyabb tanulás. Silva kidolgozott egy olyan irányított
meditációt, amellyel kellőképpen ellazulhatunk, de agyunk logikus gondolkodását
sem „kapcsolja ki”.
Számokkal
kapcsolta össze az ellazulás egyes lépéseit. A 3-as számot a test, az izmok
ellazulásával, a 2-es számot a lelki nyugalommal, az 1-es számot pedig a testi-lelki
nyugalommal, az alfával. Tehát ülve vagy fekve behunyjuk szemünket, mély
lélegzetet veszünk, majd a levegő kifújása közben magunkban háromszor kimondjuk
a „három” szót, és közben gondolatban háromszor megjelenítjük lelki szemeink
előtt a hármas számot. Ugyanígy teszünk a kettes, majd azután az egyes számmal
is, mély lélegzetet veszünk, majd a levegő kifújása közben háromszor kimondjuk
magunkban a megfelelő számot, miközben elképzeljük háromszor. Ha már
gyakorlottan megyünk alfába, vagy ha fáradtak vagyunk, ennyi is elég ahhoz,
hogy a szintre kerüljünk. Ha még nem érezzük magunkat elég ellazultnak,
képzeljük el a számunkra ideális pihenőhelyet! Legyen ez egy olyan hely, ahol
jól érezzük magunkat, lehet valóságos, de képzeletbeli is. Igyekezzünk minél több érzékszervünket „bevonni” a képzelgésbe
(lássunk, halljunk, érezzünk)! Közben esetleg mondogathatjuk magunkban, hogy
„Mélyebbre!”, vagy „Lazíts!”, hogy még inkább ellazuljunk. Ha már úgy érezzük,
eléggé ellazultunk, programozhatjuk agyunkat. Amikor befejeztük a programozást,
mondjuk magunkban: „Hamarosan 1-től 5-ig számolok. Öthöz érve kinyitom a
szemem, friss leszek, éber leszek, jól és tökéletesen egészségesnek érzem majd
magam. 1, 2, 3 (háromnál emlékeztethetjük magunkat, megismételhetjük az iménti
mondatot), 4, 5. Itt ténylegesen kinyitjuk a szemünket, és mondjuk (gondoljuk):
„Friss vagyok, éber vagyok, jól, és tökéletesen egészségesnek érzem magam,
jobban, mint korábban. És ez így van.” Később, gyakorlottabban már elegendő
csupán 1-től 3-ig számolnunk.
Érdemes
a meditációt reggel, rögtön ébredés utánra, vagy elalvás előttre tenni, ugyanis
elalvás előtt vagy után mindannyian,
minden alkalommal átmegyünk az alfa fázison. Ezért - ha még gyakorlatlanok
vagyunk - előfordulhat, hogy egyszerűen belealszunk a meditációba. Semmi baj,
gyakorlat teszi a mestert! Mások pedig talán meglepődnek, hogy milyen gyakran
vannak alfában, például zenehallgatás, vagy mély imádkozás közben. (Nekem
például különösen hamar megy az ellazulás, ha Mozart zenéjét hallgatom.)
„Gondolkozz
alfában, cselekedj bétában!” - mondta José Silva. Azonban Edison is felfedezte,
hogy a szendergés állapotában milyen kreatív elménk. Kezébe fogott egy
vasgolyót, leült a székébe, lábához tett egy vasvödröt, lehunyta a szemét és
ellazult. Elkezdett gondolkodni az előtte felmerült nehézségen, feladaton.
Amikor elaludt, kezéből kiejtette a golyót, aminek csörömpölésére felébredt és
gyorsan lejegyezte, amit épp előtte gondolt.
A vizualizáció
|
Képzeletünkben bármi lehetséges… |
A vizualizálás nagyszerű módszer, mert lehetővé teszi, hogy
olyasmit képzeljünk el, amit még addig nem láttunk, nem tapasztaltunk. Képzeletünk határtalan. Bármit
elképzelhetünk, s így megélhetünk, amit csak szeretnénk. Például
elképzelhetjük, hogy mi vagyunk az ókori Egyiptom fáraói, és miénk a legnagyobb
hárem e Föld kerekén, vagy lovagolhatunk kék-zöld csíkos lovon, annak ellenére,
hogy talán nem is tudunk lovagolni, na és látott már valaki kék-zöld csíkos
lovat? Nem valószínű. Mégis el tudjuk képzelni ezt a jelenetet. Sokszor az a
baj, hogy az ember saját maga sem hiszi el igazán, hogy képes arra, amit el
akar érni. Hát rajta! Ezentúl bátran képzelődjünk!
Képzeljük el alfában,
ahogyan átvisszük az akadályt. Persze nem kell túl nagyokat gondolni, olyan
dolgokat vizualizáljunk, amelyekről elhisszük, hogy képesek vagyunk rá.
Elképzelhetjük, hogy makulátlanul eljátszunk egy nehéz futamot, vagy akár azt,
hogy kiválóan megfelelünk egy nehéz vizsgán. Hasonlatos
ez az elmetükre-technikához, melyről a következő pontban lesz szó.
Egy jól sikerült szereplést is
előre „lejátszhatjuk” gondolatban, mintha csak ott lennénk. Egészen a színpadra lépéstől a
kivonulásig. „Játsszuk el” az egész darabot képzeletben, minden részét, úgy,
ahogyan azt majd a koncerten hallani szeretnénk, figyeljünk minden apró
részletre, minden nehéz részre. Tudományos kísérletek bizonyítják, hogy amikor
így járunk el, agyunk pontosan ugyanúgy működik, mint amikor valóban
hangszerrel játszunk. Még hatékonyabb ez
a módszer, ha más érzékszerveinket is
bevonjuk az elképzelt jelenetbe. Érezhetjük például a színpadot bevonó
friss lakkot, érezhetjük bőrünkön a hangszert, vagy láthatjuk a terem
függönyeit, amint belépünk. Sokáig használtam ezt a módszert szerepléseim
előtt. Nagyon pozitív hatása, hogy a vizualizáció után minden lámpalázam
elszállt, mintha én már mindent megtettem volna, és már csak a célegyenes lenne
hátra. Különösen ajánlom tehát azoknak, akik izgulósak. Tapasztalataim alapján
azonban 2 apró hiba van vele. Egyik, hogy nagy arányban úgy is sikerül a
produkciónk, ahogyan azt elképzeltük. Tehát ha gondolatban véletlenül
elrontottunk, rossznak hallottunk egy részt, akkor az nagy valószínűséggel a
koncerten is úgy sikerül, vagy legalábbis eszünkbe fog jutni, hogy ezt előtte,
gondolatban elrontottunk és ez zavaró lehet. Egy alkalommal például amikor így
elképzeltem a fellépésemet, nagyon szorított az idő. Féltem, hogy már nem lesz
időm teljes egészében végigjátszanom agyamban a darabot, ezért rövidítettem és
egy ismétlést nem tartottam be. A felvételen az adott résznél jól hallható a
másodpercnyi zavar, és az, hogy az első pár ütemet elfelejtettem kidíszíteni,
mert úgy meglepődtem, hogy ismételni kell. Másik hátránya, hogy az előadás
kissé veszít spontánságából, mert agyunkban „konzerválódik” a darab, emiatt
főleg kezdőknek és középiskolásoknak ajánlom, akiknél talán még nem a kifejező
zenélés, hanem sokkal inkább a hangszeres felkészültség, a jó technika
(manuális-, légzéstechnika, stb.) a fő feladat. Gyakorlás közben viszont ma is
használom, általában csak egy-egy ütemre, ilyenkor éber állapotban képzelem el,
hogy nagyszerűen sikerül az adott nehéz rész, esetleg többször is, és csak
ezután játszom el.
Az elmetükre-technika
Az
elmetükre-technikában a vizualizációt használjuk, hogy gondolatenergiánkkal
pozitív változást hozzunk életünkbe. A technika 5 lépésből áll:
1. A probléma felismerése,
megfogalmazása.
(Például: Koncerteken erős lámpalázam van, és ez hátráltat abban, hogy
tudásomat megmutassam.)
2.
Elemzés. Érdemes
kérdéseket feltennünk magunknak: ”Miért alakult ki ez a helyzet”, ”Mi a
probléma lényege valójában”. (Pl: Azért vagyok lámpalázas, mert tanárom gyakran
nagyon negatívan nyilatkozik produkcióimról. Ezért félek, hogy az embereknek
rossz véleménye lesz arról, amit csinálok, és ezért gyakran előfordul, hogy
saját tudásomban sem vagyok biztos.)
3.
Vegyük számításba a szóba jövő
lehetőségeket! Ehhez nagyon hasznos az úgynevezett ötletbörze, melynek
lényege, hogy kritika és cenzorálás nélkül leírunk minden eszünkbe ötlő
megoldási lehetőséget, ami 10 perc alatt megfordul a fejünkben, legyenek azok a
legabszurdabbak is. Gyakran esetleg apró változtatásokkal ezek is járható
útnak, jó megoldásnak bizonyulnak. (Pl: Átmegyek egy másik tanárhoz; Jobban
bízni fogok magamban.)
4.
Válasszuk ki a megfelelő lehetőség(ek)et!
5.
Cselekedjünk! Kezdjünk el
programozni, vagy hajtsuk végre a cél eléréséhez szükséges egyéb cselekedeteket
(gyakran a szubjektív és objektív világban egyformán szükség van lépésekre,
tettekre)!
Hatékonyan használhatjuk például a következő célokhoz az
elmetükre-technikát: kapcsolatok megjavítása; egészség, állóképesség javítása;
önbizalom növelése (szó szerint az “énkép” javítása); teljesítmény fokozása;
előadói készség javítása; félelem legyőzése. E technikát akkor használhatjuk,
ha tudjuk milyen célt akarunk elérni.
A programozás a következőképp menjen végbe:
Alfában képzeljünk el magunk előtt egy sötét keretes tükröt!
Képzeljük bele a problémát. 1-2 percig elemezzük, majd “töröljük le”, és soha
többé ne idézzük fel! Toljuk kissé balra a tükröt, és képzeljük el, hogy most
már szép fehér keret veszi körül, és lássuk benne magunkat, amint elértük
célunkat. Képzeljük el érzékletesen, változatosan, éljük bele magunkat, így még
inkább leköti figyelmünket. Már előre örüljünk a sikernek, mintha máris elértük
volna! A programozás végén érdemes hozzátenni: “Az történjen, ami mindenki
számára a legjobb!” vagy “Ez, vagy ennél nagyobb jó, minden érintett számára a
legnagyobb jó történjen!”
J. K. Rowling nagysikerű regényében, a Harry Potterben a szereplők Edevis tükrében láthatják vágyaikat |
Ezután már mindig csak a fehérkeretes tükörben látottakat képzeljük el. Ha
számunkra fontos, vagy sürgős ügyről van szó, akkor naponta többször, perceken
át éljük bele magunkat a jelenetbe. Ez lehet egy elképzelt kép, vagy
eseménysor. Nyugodtan váltogassuk a “képeket”, hogy a programozás idővel ne
váljon megszokássá! Persze nem is muszáj “látnunk”, hallhatunk, érezhetünk is!
Ösztönző magyar sikertörténet:
“Bal oldali
cisztám volt, s operálni akartak. Az elmetükre-technikát alkalmaztam. Piros
rózsákkal díszítettem fehérkeretes tükrömet, mert ez a kedvenc virágom.
Mindennap elképzeltem magam ellazulva, ahogy a ciszta egyre kisebb és kisebb
lesz. Beszéltem is hozzá gondolatban, mondtam, keressen magának másik helyet,
például költözzön ki a kertbe. Egy hét múlva kellett befeküdnöm a kórházba.
Orvosom ultrahangvizsgálatot végzett, és azt mondta, hogy a cisztának még a
helyét sem találja!”
Vágy, Hit, Elvárás
Az előbbi technika különösen
akkor hatékony, ha:
Először is – ahogy arról már volt szó - hinnünk kell abban,
amit csinálunk. Ez nagyon fontos. Csak az elérhető, amit legalább egy kicsit annak hiszünk. El kell hinnünk magunkról, hogy képesek
vagyunk az adott cél elérésére, különben saját elménk és gondolkodásunk fog
határt szabni vágyainknak.
A vágy az, ami lök a cél felé. Minél nagyobb a vágy, annál nagyobb az
esély, vágyaim elérésére.
Ezenkívül közelebb kerülünk céljainkhoz, ha számítunk
rá, felkészülünk rá, várjuk, és ezért cselekedni is hajlandóak vagyunk
kerül. Ez
az elvárás. Valójában bármelyik „összetevőt” helyettesíthet egy másik.
Amiről nem igazán tudjuk elhinni hogy lehetséges, az is elérhető lehet, ha elég nagy a vágy vagy az elvárás bennünk. A hit kapcsán bizonyára sokan hallottak már a placebo hatásról. Ez a következőt jelenti. Azáltal, hogy valaminek valamely mágikus erőt tulajdonítunk, kifejti hatását, annak ellenére, hogy valójában nem tartalmazott semmiféle „varázsszert”. Így lehetséges az is, hogy egy fejfájás elleni tablettának hitt C vitamintól valóban elmúlik a fejfájásunk, és hogy alkoholmentes sörtől is berúghatunk, ha nem tudjuk, hogy az volt. És talán többségében ezért hatásosak a tv-ben látott termékek (gondolok itt azokra, amiket magunkon használunk, a többinél kiderül a turpisság) és ezért van az, hogy meg kell néznünk azt a sok durván túlzó, idióta reklámot, mert a reklámozók is nagyon jól tudják, hogy minél többet látjuk, annál inkább elhisszük. Sőt, a legdurvább reklámok ma már ennél is tovább mennek, megmutatják nekünk (vizualizálják), mi lesz velünk, ha nem használjuk az adott terméket. Például: „A bőrünk kirepedezik, és ez fáj”. „Eljátsszák” nekünk, ahogy a körömgomba bemászik a körmünk alá. Ez rendkívül veszélyes! Főleg, hogy a legtöbb ember fáradtan tévézik, és van, aki ott alszik el, így ezek a negatív képek és hangok még inkább kifejthetik áldatlan hatásukat…
---
A hangszeres játék pszichológiája
A gyakorlás és koncertjáték minőségének növelése elménk erejének hatékonyabb használatával
2007. április
Megjegyzések
Megjegyzés küldése