A hangszeres játék pszichológiája 6. rész
Kerüljünk még közelebb céljainkhoz!
A célok meghatározása
Tűzzünk ki legalább egy nagy célt! Ezzel
összefüggésben lehetnek kisebb, rövid távú céljaink is, melyeket esetleg pár
nap alatt elérhetünk. Ezek megerősítenek, bátorítanak minket a nagy célhoz
vezető úton. Sokat segít, ha céljainkat leírjuk. Gondolatainkban él talán
kuszán valamiféle homályos kép, hogy mit, és hogy szeretnénk. De ha le kell
írnunk, jobban oda kell figyelnünk rá, és konkretizálni kell. Hal D. például a
következőképpen határozza meg vágyait: „Tizenhat
éves korom óta írok dalokat. De soha, egyetlen számomat se küldtem el lemezkiadónak.
Körülbelül ötven olyan dalom lehet, amelyet jónak tartok. Fő célom, hogy
megjelenjék egy számom. Kisebb célként tűzöm ki, hogy legalább egy bemutatkozó
dalt lemezre rögzítsek, és el is küldjem egy kiadónak.”
Jordon H. így fogalmaz: „Meggyőződésem, hogy tudok énekelni. Fő
célom, hogy életemnek legalább egy részében énekes legyek. Kisebb célom az,
hogy szerepet kapjak a Hegedűs a háztetőn helyi amatőr bemutatóján.”
A vizualizálást is
segítségül hívhatjuk céljaink meghatározásakor. Hunyjuk be a szemünket, és
képzeljük el (akár alfában az elmetükre-technikával), ahogy elértük célunkat. Céltudatunkat jótékonyan táplálja, ha
képzeletünkben világosan látjuk, hová tartunk. Éljük bele magunkat a
helyzetbe. Úgy gondoljunk célunkra, mintha máris elértük volna, már előre
örüljünk a sikernek, így egyrészt még inkább törekszünk majd rá, hogy el is
érjük, másrészt ezzel is közelebb érezzük magunkhoz.
Az imént említett Jordon H.
szeret rajzolni. Lerajzolta magát, amint a színpadon állva énekel. Még ha nincs
is különösebb kézügyességünk, megpróbálhatunk egy képet lerajzolni arról, mit
akarunk csinálni, vagy elérni. Ha látjuk merre tartunk, bátrabban nekivágunk az
útnak. Mint amikor az országúton felszáll a köd. Most, hogy megjavultak a
látási viszonyok, beletaposhatunk a gázba. A vizualizáció segít eloszlatni a
fejünkben lévő ködöt.
Előnylista
Ha valamilyen tudást vagy képességet
birtokolni szeretnénk, de valahogy sosem
tudjuk rászánni magunkat, hogy neki is lássunk az elsajátításának, akkor
érdemes a következőt tennünk: szép nyugodtan leülnük, és végiggondoljuk, milyen sok előnnyel fog járni, ha magunkénak
érezhetjük azt. Legjobb, ha leírjuk az előnylistát, így később elővehetjük,
ha esetleg megtorpanunk.
Akadnak,
olyanok például, akik ki nem állhatnak etüdöket gyakorolni, mert unalmasnak és
zeneileg hitványnak tartják őket. Ők gondolják át, milyen sok előnnyel fog
járni, ha sok etüdöt megtanulnak! A következőképp változtathatnak
hozzáállásukon: „Holnaptól jókedvvel állok neki az etüdök gyakorlásának. Igaz,
az ilyen gyakorlatoknak legtöbbször nincsen jelentősebb zenei mondanivalója, de
most olyannyira kreatív és kifejező leszek, hogy az etüdöt a gyakorlás
végeztével meggyőzően tudom majd előadni. Annyira, hogy azt bárki számára
élvezetes legyen hallgatni!” Ha az adott etüdről úgy vélekedünk, hogy a
legkisebb mértékben sem mondható zeneinek, ebben az esetben is örülhetünk neki,
hogy technikánkat általa magasabb szintre fejleszthetjük! Az, hogy zeneileg fokozottan találékonyak legyünk vagy a nehéz részeket
jól eljátsszuk, új kihívások elé állít minket, és a skálázás, vagy a tartott
hangok sem lesznek unalmasak, ha odafigyelve, mindig jobbra törekedünk, és
nem csak megszokásból „hadarjuk el”.
Mindig
az örömöt keressük!
Szeressünk bele! Ez akár lehet elhatározás
kérdése is. Megdöbbentő, hogy szokásainkat, és a
hozzájuk fűződő érzéseket milyen nagy mértékben tudjuk befolyásolni, gyakran
mondott kifejezéseink, vagy a tevékenységhez kapcsolt gondolataink által.
Édesapám
például pár éve még kimondottan utált mosogatni, csak úgy, mint én. Egy nap
megelégelte a dolgot, gondolta ez így már nem járja, hogy minden egyes
alkalommal úgy áll neki, mintha a fogát húznák. Elkezdte mondogatni, hogy “Én
szeretek mosogatni!” Persze eleinte nem gondolta komolyan, jól ki is nevettem érte.
Aztán később én is elkezdtem mások előtt azzal viccelődni, hogy milyen jó
érzések kötnek a mosogatáshoz. Talán nem csak ennek a hatására, de tény, hogy
addig-addig mondogattam az “Én szeretek mosogatni!” varázsmondatot, hogy ha nem
is lett ez a tevékenység a házimunkák közt a kedvencem, de nem esik nehezemre
elvégezni, és mindig különösen nagy örömmel tölt el, ha gyönyörködhetek a sok
általam tisztára mosott edényben. Az
öröm a hajtóerő. Leljük örömünket a mindig újabb akadályok legyőzésében, a
kihívások megoldásában, és az útban is, amíg elérjük azt! Örömünket
lelhetjük egy rossznak tartott etüd élvezetes előadásában, vagy akár a sorakozó
tiszta edények látványábában is. Ez
gyakran csak hozzáállásunktól függ, és csak rajtunk múlik, hogy változtatunk-e.
Egyéb
segítő technikák
Viselkedési
alku (amikor a gyerek és a felnőtt “én” alkut köt)
Akadnak
olyan dolgok, amiket szeretünk, és olyanok, amiket nem. Szerethetünk például,
filmet nézni, ám kevésbé szerethetjük mondjuk kivinni a szemetet, vagy skálákat
gyakorolni. David Premack pszichológus előbbieket nagy, utóbbiakat kis
valószínűségű cselekvésnek nevezi. Patkányokon megfigyelte, hogy az állat
végrehajtja a kis valószínűségű cselekvést (emelőkar mozgatása), ha azt egy
nagy valószínűségű cselekvés (pár perc rohangálás a mókuskerékben) követi.
Gyerekeknél
is hatékony a módszer, ha a nagy
valószínűségű cselekvés lehetőségét a kis valószínűségű cselekvés
végrehajtásától tesszük függővé. Például ha a szülő ezt mondja gyermekének:
“Ha megírtad a leckét, felhívhatod a barátnődet”. Köztudott, hogy mindannyiunk személyiségében
egyaránt jelen van gyerek (felelőtlen) és felnőtt (felelősségteljes). Kössünk
alkut gyerek, és felnőt énünk között! Ez a gyakorlatban a következőt jelentheti:
“Ha kigyakoroltam a Desz-dúr skála terceit, elmegyek a moziba, és megnézek egy
jó filmet.” Figyeljünk rá, hogy a feladatot
ne időben adjuk meg! Ne mondjuk például, hogy “egy órát gyakorolok”. Így
folyton az óránkat nézzük majd, azt várjuk, mikor tellik már el az idő, és nem
tudunk majd kellőképpen elmélyülni a munkánkban. Ha viselkedési alkut kötünk, a
nagy valószínűségű cselekvést is jobban kiélvezhetjük, mert nem lesz
lelkifurdalásunk (pl.: filmnézés közben), nem támad majd az az érzésünk, hogy
most valójában más dolgunk lenne (pl.:gyakorolnunk kellene).
Azonnal jutalmazzuk meg magunkat, ha
elvégeztünk egy kis valószínűségű cselekvést! Állatokon és embereken végzett kísérletek kimutatták, hogy az új tudás
szilárdabban rögzül, ha gyors megerősítés követi.
Az időgép
Időgép |
Az időgép
segítségével „megláthatjuk”, hová vezet az út, amin járunk, s ehhez nem kell
mást tennünk, mint ellazult állapotban (akár egy „valódi” időgépbe ülve)
elképzelni életünket a jövőben. A kép, amit látunk majd, előfordulhat, hogy
riasztó lesz, ez jelzi nekünk, hogy talán valamiben változtatnunk, változnunk
kellene. Valójában két utazást kell tennünk az időben. Elsőt egy olyan jövőbe
tegyük, ahol dolgainkat úgy rendeztük, ahogyan eddig, másodikat pedig az
áhított, (vagy nem annyira áhított) változtatás lenyomataként. Nagy ereje van a
módszernek, ha valamilyen rossz szokást szeretnénk magunk mögött hagyni (pl.:
halogatás, dohányzás), és feltétlenül hasznos, ha valamilyen döntéshelyzet
(pl.: vegyek-e új autót) vagy lehetőség (pl.: huzamosabb külföldön tartózkodás
lehetősége) elé kerülünk.
Tehát ha például le akarunk
szokni a halogatásról, két utazást kell tennünk.
1.
Halogattuk álmaink
megvalósítását, például kishitűségből
2.
Mindent a megfelelő időben
tettünk meg azért, hogy céljainkat el is érjük
Figyeljünk a bennünk kialakuló érzésekre!
---
A hangszeres játék pszichológiája
A gyakorlás és koncertjáték minőségének növelése elménk erejének hatékonyabb használatával
2007. április
Megjegyzések
Megjegyzés küldése