A hangszeres játék pszichológiája 8. rész
A
hangszeres játék során felmerülő egyéb gyakorlati szempontok
Ne hibázzunk!
Ügyeljünk rá, hogy főleg
amikor még csak ismerkedünk a darabbal, amennyire csak lehet, hibátlanul
játsszuk el azt, ami a kottában van. Igyekezzünk minden ritmust, hangot, akcentust
és dinamikát betartani. Ha elsőre
eltévesztünk valamit, az könnyen berögzül! Dr. Kovács Sándor szerint egy elhibázott részt 7-szer kell
eljátszanunk ahhoz, hogy agyunkból „kitöröljük” a hiba nyomát. Ne engedjük,
hogy rossz idegpályánk erősödjenek! Ha még nehezünkre esik, hogy tévesztés
nélkül játsszunk el valamit, akkor inkább vegyünk vissza a tempóból!
Gyakoroljunk lassított
felvételben!
Lassan gyakoroljunk! Talán
unalmas és idegesítő sokszor, hogy ha nem megy valami, akkor rögtön arra
utasítanak minket, hogy játsszuk lassan. Régebben nem szerettem lassan
gyakorolni, mert úgy túl könnyűnek éreztem, és azt gondoltam, hogy attól, hogy
valamit lassan el tudok játszani, nem biztos, hogy a végleges tempóban is menni
fog, ezen felül unalmasnak is tartottam. Ám rosszul alkalmaztam a lassú
játékot. Azóta rájöttem egy pár dologra…
x
Ha nem lassítjuk le eléggé a
tempót, majdnem ugyanolyan nagy esélyünk marad arra, hogy hibázzunk, és a
hibákat nehéz kijavítani. Tehát olyannyira vissza kell vennünk a tempóból, hogy
hibátlanul el tudjuk játszani.
x
Ha azonban túl lassan
gyakorolunk valamit, az nem igényel olyan nagy odafigyelést, így szintén nagy
esély marad arra, hogy hibázunk benne, hiába vesszük egyre lejjebb és lejjebb a
metronómot.
x
Nem lesz unalmas a lassú játék,
ha nem kínosan lassú tempóra megyünk vissza. Elég csak annyira, hogy az adott
rész még teljesen lekösse a figyelmünket, kényelmesen, mindenre odafigyelve,
precízen el tudjuk játszani.
x
Ha mégis úgy érezzük
szükségesnek, hogy valamit nagyon kis tempószámmal gyakoroljunk, próbáljuk ki a
következő trükköt, én ezt alkalmazom, nekem bevált:
Ha egy videót nem normál tempóban,
hanem lassított felvételben nézünk, attól még ugyanazokat a történéseket,
színeket, képkockákat látjuk, csak az időben jobban széthúzva.
Csupán az a különbség, hogy sokkal több
időnk marad a részletekre. Amikor lassan gyakorolok, általában azt
képzelem, hogy ez egy kiváló eljátszás lassított felvétele. Képzeljük, hogy a
lassú, hibátlan, koncentrált eljátszás, tempóban van, csak mi „lassított
felvételként” éljük meg. Így ugyanolyan jól tudjuk erősíteni a megfelelő
idegpályáinkat, nem tévesztjük el a játszanivalót, és még unni sem fogjuk!
Tudjuk
abbahagyni!
Van, hogy egy
dolgot nehéz elkezdeni, de még nehezebb abbahagyni. Nagy nehezen belekezdünk
egy munkába, aztán a végén, annak ellenére, hogy már elfáradtunk, vagy például
nem érzünk már hozzá olyan nagy kedvet, képtelenek
vagyunk abbahagyni, tovább csináljuk, mert úgy érezzük, hogy ki kell
használnunk az időt, ha már egyszer rászántunk magunkat és „ilyen jól megy”. Ez
saját „viselkedési szerződésünk” megszegését jelenti (erről a 3. rész végén
volt szó). Ha így teszünk legközelebb
már még kevesebb kedvünk lesz nekilátni, komoly belső ellenkezést fogunk
érezni, és ha erőszakoskodunk magunkon, kevésbé lesz hatékony a munkánk.
Az alvásról
Miközben az ember alszik, agya nem
tétlen, feldolgozza az aznap történt eseményeket. Bizonyára ezért van, hogy ha
valamit megtanulunk, tudásunk annál
biztosabb lesz, minél többet alszunk a tanulási szakasz közben. Erre mondják hétköznapiasan
szólva, hogy “ülepedik”. Tehát ha határidőre
meg kell tanulnunk egy darabot, vagy valamilyen anyagot, ugyanannyi
időráfordítással sokkal biztosabb lesz tudásunk, ha több napra elosztjuk a
tanulnivalót. Például ha egy etüd megtanulásához körülbelül 3 órára van
szükségünk, érdemes nem egy nap alatt 3 órát tölteni vele, hanem inkább 3 nap
alatt 1-1 órát.
Ha pedig este, közvetlenül lefekvés előtt még egyszer átnézzük a
tanulnivalót, felkeléskor jobban fogunk rá emlékezni, mintha közben nem
aludtunk volna. Egyébként is kipihenten az ember sokkal
jobb teljesítményre képes.
Pontosan még nem ismeretes,
hogy mi történik agyunkban alvás közben, de kutatók azt feltételezik, hogy ilyenkor a kialakult idegpályák
javítása, karbantartása folyik.
Érdekes módon, madarakon végzett
kutatások eredményeképp tudunk arról, hogy az alvásnak milyen fontos szerepe
van a tanulásban. A kísérletet madárfiókákon végezték, akik épp annak a korai
szakaszában voltak, hogy megtanulják a fajra jellemző hangadást.
Két csoportra osztották őket. Miután a fiókák
felvételről hallgatták anyjuk énekét, egyformán ment nekik az utánzás. Ezután
kaptak egy kis pihenőt. Az egyik csoport ezt az időt ébren töltötte, a másik
pedig alvással. Mindeközben figyelték a madarak agytevékenységét is.
A pihenő befejeztével azok a fiókák, akik azt alvással
töltötték, sokkal pontosabban tudták utánozni a csiripelést, mint azok a
társaik, akik ébren. Agytevékenységük (szemben a másik csoport tagjaival) a
gyakorlás befejeztével, alvás közben is ugyanolyan magas maradt, mint amikor
anyjuk énekét figyelték és gyakorolták, mintha mindvégig gyakoroltak volna. Így
könnyebben elmélyíthették tudásukat, szemben társaikkal, akik sokkal nehezebben
tanulták meg az éneket.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése